Sabtu, 20 November 2010

tetembangan jawa

Posted by Lambayun Arya Wisanggeni On 16.26 No comments



ketika saya kecil, hampir tiap hari saya mendengarkan tetembangan jawa, baik itu secara langsung atau tidak langsung, ketika kakek saya dengan tidak sengaja 'nembang' pada pagi hari, ketika memainkan permainan anak-anak teman masa kecil, ketika mengaji di surau dinding kayu, ataupun ketika sayup-sayup adzan maghrib mulai terdengar -karena biasanya setelah itu gemulainya tembang mulai dialunkan-. Saya pun hafal beberapa, pitik walik jambul, buto galak, cublek-cublek suwung, padang bulan, dan tentunya yang wajib untuk bisa : macapat.



tapi sekarang, sepertinya tidak akan terdengar lagi. Pengaruh modernisasi dengan HP, Televisi, Internet, dan sejenisnya -meskipun bayak manfaat- membuat lagu-lagu ini mulai terpinggirkan. Sekarang lagu yang sedang marak di kalangan anak kecil adalah lagu-lagu yg dibawakan di televisi. lagu-lagu tentang cinta, yang dibawakan oleh penyanyi yang (sebagian besar) kelakuannya tidak bisa ditiru, dan kadang liriknya asal-asalan. Bukan salah mereka, memang kita hanya berjalan pada keadaan yang seperti itu.



Tetembangan jawa mempunyai makna, arti, & pesan -tersirat atau tersurat- tentang berbagai hal mengenai kehidupan. Saya bersyukur pernah hidup & mendengar tetembangan ini. Saya bersyukur pernah merasakan bermain bersama teman-teman memainkan permainan jawa, saya bersyukur pernah mandi di kali ataupun 'nyemplung' di sawah, dan saya juga bersyukur hidup di masyarakat yang megajari saya etika, norma, tata krama, tata susila, ungguh-ungguh, subasita, & pitutur -sesuatu yang menjadi keistimewaan khas orang Jawa-



berikut saya berikan beberapa contoh tetembangan yang masih bisa saya ingat :



Pitik Walik Jambul

pitik walik jambul

sega golong mambu enthong

monggo sami kundur

weteng kulo sampun kosong

enake…enak

sega liwet jangan terong

teronge ijo

bocah keset dadi bodho

teronge bunder

bocah sregep dadi pinter



Padang Bulan

Yo prakonco dolanan ning njobo

Padang bulan padange kaya rina

Rembulane e wis awe awe

Ngelingake ojo padha turu sore...

Yo prokonco yo podho mreneo

Rame rame ing kene suko suko

Langite padang sumebyar lintang

Yo podho dolanan sinambi cangkriman ...



Cublak-cublak Suweng

Cublak-cublak Suweng

Suwenge ting gelenter

Mambu ketundung gudel

Pak empo lirak-lirik

sapa ngguyu ndelekake

sir sir pong

dele gosong

sir-sir pong

dele gosong



Eling-eling sira manungsa

(Bait awal serat 'Ojo Dumeh Sugih Banda')

Eling-eling sira manungsa,

Temenana anggenmu sholat ngaji,

Mumpung durung katekanan

Malaikat juru pati.

Luwih susah luwih lara,

Rasane wong nang naraka,

Klabang kures kalajengking,

Klabang geni ula geni,

Rante geni,gada geni.

Cawisane wong kang dosa,

Angas mring kang Maha Kwasa,

Goroh,nyolong main zina.

Luwih beja luwih mulya,

Rasane manggon suwarga,

Mangan turu diladeni,

Kasur babut edi peni.

Cawisane wong kang bekti,

Maring Allah kang Maha Suci,

Sadat salat pasa ngaji,

Kumpul-kumpul ra ngrasani.



Buto Galak

buto-buto galak,

solahmu lunjak-lunjak,

sarwi sigrak-sigrak,

nyandhak kanca nuli tanjak,

bali ngadeg maneh,

rupamu ting celoneh,

iki buron apa tak sengguh buron kang aneh,

lha wong kowe..we..we

sing mara-marai ihi-ihi aku wedi ayo kanca padha bali,

galo kae-galo kae,

mripate plerak-plerok,

kulite ambengkerok,

hi..hi.. aku wedi…..

ayo kanca padha bali



Sluku-Sluku Bathok

sluku-sluku bathok,

bathoke ela-elo,

si rama menyang solo,

leh-olehe payung motho,

mak jenthit lolo lobah,

wong mati ora obah,

nek obah medeni bocah,

nek urip goleka dhuwit



update jika sudah ingat, tangan pegel leh nulis....



sebenarnya ada satu tembang yang sedang saya cari versi full nya. karena saya tanya-tanya ternyata banyak yang tidak akrab dengan tembng ini. dan saya pun hanya mengenal beberapa potong liriknya, seperti ini :



.....Munkar Nakir menika asmane

ditakeni malaikat benjing

yen sampun dumugi akhirat

Nggih sinten tho Malaikat punika

Utusane Allah kang maha mulya

........dadi tanggung jawab....

......



tembang bagus dengan makna yang sangat dalam....



cekap semanten, menawi wonten salah pakecapan kula nyuwun pangapunten....



rahayu,

nuwun

0 komentar:

Posting Komentar